Dagfietstocht door de Brugse polders

21 juli 19Zondag 21 juli 2019. Met Felix Vercauteren door het Brugse ommeland. Start: Dampoort. Enkele namen van dorpen en steden: Houtave, Zuienkerke. In Uitkerke bij het cafetaria van Natuurpunt aten wij onze boterhammen op. Vandaar naar Zeebrugge, Blankenberge, Heist, Knokke, Sint-Anna-ter-Muiden (Nl). Laatste pleisterplaats: Damme. Van Damme naar Brugge.

François Vermeulen, Mechelen

18-21 juli 19Avontuur en spanning op alle vlak met de tochtbegeleider van dienst: geraken we ooit nog uit dit bos, waar gaan we slapen, leidt de route nu echt door deze steengroeve, loopt deze weg echt niet dood, moeten we echt door deze beek fietsen, kunnen we ontsnappen aan het onweder,...? De groepsgeest, de uitzichten en het weer waren subliem. Wat kan een mens nog meer wensen?

Yves Vincent, Aalst

11 juli 19Karel Huyghebaert loodste ons door de streek van schilders en dichters. Start: Deinze. In de reportage: het kasteel van Ooidonk, picknick Baarleveer, pontje en kerk van Afsnee. In het kerkje vergastte Bea ons op een adembenemend vocaal concert - gratis, belangeloos en voor niets. Op het terras van de Ouwe Hoeve in Deurle genoten wij van iets lekkers. Pechvogel van dienst: Felix Vercauteren. Zijn zadel brak af.

François Vermeulen, Mechelen en Karel Huyghebart, Roeselare

8-10 juni 19

Karel De Laet, Schelle

Top

Dagfietstochten Bergen aan Zee (NL)

30 mei - 2 juni 19

Karel De Laet, Schelle

28 Mei - 10 juni 19Hermien nam het initiatief voor een tocht door de Schotse Highlands, maar de groep zat al snel vol. Dus kwam er een tweede groep, begeleid door Carlo. We stapten 152 km in 8 dagen, van Milngavie tot Fort William, over heuvels en door dalen, langs weiden en bossen, onder zeer wisselende luchten: zon, wolken en regen. Slechts één dag moesten we de regen missen. Alvast één troost, zoals de reclame van een brouwerij in Glasgow luidt: "Turning rain into beer since 1885". En ook nog: er bestaat geen slecht weer, enkel slechte kledij. Van de midges hadden we maar heel af en toe een beetje last. En de bunkhouses en hostels boden elke avond weer een droog en gezellig onderkomen.

Dagstaptocht Waals-Brabant

Dagstaptocht de groene Vlaamse Rand, tussen Brussel en Wallonië

25 Mei 19Daags voor de verkiezingen schudden Paul en Marc Vandemeerssche nog een tocht uit hun mouw in de mooie omgeving van Sint-Genesius-Rode. Het hoge gras deed het 'zen'-gevoel stijgen en de regendruppels in de voormiddag waren we al snel vergeten na het nuttigen van een kriek in de mooie Herisemmolen en bij de zwoele zonovergoten namiddag die erop volgde. De verdwaalde onweersbui kon de Ronsers niet meer deren bij het nuttigen van de afscheidspint in de Linkebeekse Moelie. Daags voor 26 mei kozen we alvast 'juist'.

Dagstaptocht Waals-Brabant

Fietstrektocht Lier - Zoersel - Lier

18-19 Mei 1912 Ronsers hadden zich ingeschreven om te genieten van de Antwerpse Kempen. We vertrokken met 8 aan het station van Lier, in Ranst waren we met 11 en in het café aan de abdij van Westmalle waren we compleet. In de jeugdherberg van Zoersel, uitgebaat door vrijwilligers, aangename sfeer, lekker eten en fijn natafelen met de juiste drankjes, kwamen we nog 4 Ronsers tegen. Van een verrassend weekend gesproken.

Jef Geelen, Wemmel

5 Mei 1914 Ronsers doorploegden het mooie landschap in de buurt van Jauche en Folx-les-Caves. Zelfs de haas kwam ons gedag zeggen terwijl we kasseien, zandwegen en plassen onder de voeten kregen. De weergoden waren ons zeer goed gezind en daarmee ook de groep!

Jurn Verschraegen, Mechelen

6-7 Apr 19De Ourthe en de westelijke boven-Ourthe vormden de leidraad van ons weekend. Meestal bleven we op land, maar enkelen hingen ook in de lucht en één voet belandde in het water. Kortom het was een live aflevering van "Te land, te water en in de lucht". Zondagnamiddag hing er ook water en zelfs onweder in de lucht, maar we verstopten ons zo goed in de bossen dat de regen ons niet kon vinden. De nobele poging van de tochtbegeleider om een aantal in onbruik geraakte paden in ere te herstellen door er nog eens met een groep van 18 m/v te passeren bleek nogal naïef. De natuur bleef de bovenhand houden en we moesten afdruipen naar de bewegwijzerde, platgetreden paden. De lokale horeca werkte ook niet echt mee, maar de sfeer bleef gans het weekend opperbest. Zaterdagavond werd er zelfs spontaan een quiz georganiseerd waarbij "China" de hoogste slaagkansen bleek te hebben voor een juist antwoord.

Jan Fabri, Kontich

30-31 Mrt 19Een zonnig weekend in maart in het Pays Noir, de streek rond Charleroi. Zaterdag volledig in het groen, in de bosrijke streek 15 km ten zuidwesten van Charleroi, tussen Lobbes op de Samber en Ham op L'eau d'Heure. Zondag een lus door het post-industriële Charleroi. Met vele beklimmingen van terrils, de steenstorten van de vroegere steenkoolmijnen, waar de natuur de bovenhand krijgt. Langs vervallen industriële sites in de afbraak of wachtend op de sloop. En onderweg veel sluikstorten en tenten van daklozen in een streek die niet nog uit de problemen is. Twee dagen Henegouwen. Twee uitersten. Van bos en veld naar industrie en industriële archeologie. Maar wat een contrast en wat een rotzooi op onze weg.

Erik Beerten, Hasselt

Dagstaptocht door bos en heide in de Antwerpse Kempen

3 Mrt 19

Gerard Druwé, Oostduinkerke

23-24 Febr 19Op zaterdagmorgen lieten we de auto's achter vlakbij de kerk van Poupehan en een stevig klimmend paadje leidde ons het dorpje uit. Na een eerder vlak stukje door het bos begon een beetje klauterwerk en al gauw waagden we ons op de beruchte ladders die tegen de rotsen geïnstalleerd zijn om het pad bruikbaar te houden voor "gewone" wandelaars. We werden af en toe beloond met een spectaculair uitzicht over de Semoisvallei. Eenmaal uit het bos ging het richting Rochehaut waar we alweer een andere meander van de rivier en het dorpje Frahan in de diepte zagen liggen. Even later konden we ons neervlijen aan de rand van het water en dankzij de stralende zon genieten van onze "déjeuner sur l'herbe". Om die te verteren wandelden we nog een eindje tot in Alle waar de aantrekkingskracht van een terras tenslotte toch te sterk was. Ook de hier opgenomen calorieën moesten uiteraard worden verbrand en dat lukte behoorlijk tijdens het klauterwerk naar en over de "crêtes de Frahan". De tocht werd afgerond met een zachte wandeling langs de rivier tot in Poupehan van waar de auto's ons naar de jeugdherberg van Bouillon brachten. Daar konden we genieten van spijs en drank, met schitterend uitzicht op de stad en het kasteel. Op zondagmorgen reden we richting Herbeumont waar we opnieuw de auto's achterlieten voor een stevige wandeling door de bossen. Het verschil met zaterdag was dat er nu geen ladders waren, maar de hellingen waren niet minder talrijk. Gelukkig was de zon opnieuw van de partij en konden we genieten van heerlijk lenteweer. De weidse uitzichten over de meanderende Semois kregen we er gratis bij, ook tijdens de picknick aan de rand van het bos. In de namiddag was er zelfs tijd voor een korte siësta. De opgedane krachten moesten even later echter ten volle worden gebruikt voor een stevige klauterpartij. Het eindtraject van de wandeling voerde ons over een oude treinbedding door het bos en het viaduct van Herbeumont. In het stadje lonkte vanzelfsprekend opnieuw een terras om het vochtgehalte in de Ronserlichamen terug op peil te brengen.

Dagstaptocht Land van Rode

3 Febr 19

Gerard Druwé, Oostduinkerke

24-27 Jan 19De Ronsers verkenden de Viroinvallei: nat, natter, natst. Toch genoten we van de schoonheid van de streek, een goede overnachtingsplek en leuk gezelschap.
Reeds op vrijdagavond was het verzamelen geblazen in het Centre Européen Louis Delobbe in Olloy-Viroinval. Op die manier konden we zaterdagmorgen fris en monter tijdig vertrekken voor een stevige tocht (uiteindelijk 27 km). We glibberden over sneeuw- en ijsgladde paden door doodstille bossen en verstoorden de rust van een everzwijnfamilie. Of was die toch al op de vlucht voor de snode jagers? In Oignies was de soep bij Caro naar verluidt zeer lekker, maar het cafeetje was niet voorzien op een grote Ronserinvasie zodat sommigen zich dan maar tevreden stelden met de bankjes voor de kerk. Later, opnieuw in het bos, was er wel voor iedereen een opbeurend glaasje bubbels: het nieuwe jaar kan niet meer stuk! Met hernieuwde kracht stegen en daalden we opnieuw richting Olloy. Daar werd een beroep gedaan op de plaatselijke horeca om de private Ronservoorraad aan versterkende dranken voor de avond niet in gevaar te brengen. Overigens bleek deze voorraad ook nodig om de temperatuur in het gebouw op peil te houden, maar uiteindelijk kwam een muzikale potpourri hierbij ook van pas. Zoals voorspeld startten we de zondagwandeling onder een druilerige regen en zo zou het de hele dag blijven. Dit belette ons natuurlijk niet om te genieten van de frisse boslucht en soms weidse uitzichten over de omgeving. In Nismes waren we welkom in een gastvrij café waar we de nattigheid uit onze kleren konden laten dampen om daarna met nieuwe moed terug de natuur in te trekken. Jurn loodste ons langs de Fondry des Chiens en daarna nog langs immer stijgende en dalende paadjes, over een paar riviertjes, opnieuw richting Olloy. Ondertussen ging de druilerige regen stilaan over in natte sneeuw. De atmosfeer in de auto's op de terugweg was dan ook gekenmerkt door een hoge vochtigheidsgraad, maar de longen waren goed gevuld met frisse lucht!

Ivan Degryse, Roeselare

Johan Vereecke, Gent

20 Jan 19Het was een frisse start beneden het vriespunt, maar de zon was volop van de partij en er was amper wind zodat we snel opwarmden. De Dendervallei lag er schitterend bij in de zon. We genoten van de inspanningen van Natuurpunt, de vzw Trage Wegen en het wandelnetwerk Bronbossen.

Els Everaert, Sint-Niklaas

Dagstaptocht langs rivieren van Mechelen naar Boom

13 Jan 19

Gerard Druwé, Oostduinkerke

29 Dec 18 - 1 Jan 19Of het nu Westouter (Westoeter uitgesproken) dan wel Westouter (met de au van miauw) is, daar geraakten de Ronsers niet over uitgesproken die ochtend in dat mooie West-Vlaamse dorp dicht bij de Schreve. Een dertigtal Ronsers verzamelden er voor een eerste staptocht van zo'n 19 kilometer langs de Zwarteberg, de Rodeberg, de Sulferenberg en nog wat bulten met enkele mooie wijngaarden. Het kerkportaal van de kerk in Loker deed dienst als picknickplek en op algemeen verzoek werden enkele kilometer toegevoegd aan de oorspronkelijke planning. Dat leverde een kleine zoektocht op naar de hangar van Eigen Kweek maar die vonden we niet, net als de stoeltjeslift. De Rodeberg gaf aanleiding om te mijmeren over de tijd van het vijfde leerjaar toen één van de eerste schooluitstappen daarheen ging. Na de tocht vatten we de autokaravaan aan richting Bailleul waar we in de gite onze intrek namen. Het kookteam onder impuls van Geneviève en Dirk toog aan het werk, het versierteam zorgde meteen voor de nodige feestelijkheden en het kamerteam zorgde voor een prima kamerverdeling. Naar het schijnt waren de wanden nogal dun of was het snurken nogal luid. De avond werd al kaartend doorgebracht en de keuze om de eigen brouwerij mee te hebben viel in de smaak bij menig Ronser. 's Avonds kregen we nog gezelschap van globetrotters en fietsers Guido en Agnes die de groep compleet maakten.

Vicky De Witte, Aartselaar

Jan Fabri, Kontich

24-25 Nov 18Onder een druilerige regen verzamelden een 24-tal Ronsers zich in het Zuid-Limburgse Mechelen (niet te verwarren met de Vlaamse naamgenoot). Stipt op tijd leidde Jurn ons het dorp uit en even later wandelden we tussen de weiden in een glooiend landschap. Voor de eerste picknick vonden we wat beschutting in een goudkleurig herfstbos, maar ondertussen hield het ook op met regenen. Dit belette ons niet om even later in het knusse Slenaken te genieten van een warm drankje bij de kerstboom. Daarna ging het in een strak tempo richting Belgische grens, de Veursvallei en de jeugdherberg in Sint-Martens-Voeren. Zonder taalconflicten maakten we dankbaar gebruik van alle faciliteiten die deze instelling te bieden heeft. Na het zondags ontbijt begaven we ons door het immer mistige landschap naar het Broekbos en de Teuvenderberg. Tussendoor kwamen we in de verleiding om boter en kaas in te slaan aan de automaat bij een boerderij en smokkelden die over de grens, klimmend en dalend, al dan niet langs gebaande paden. In een landelijke "bergschoen- en rugzakvriendelijke" herberg konden een stevige soep en ook al een biertje het gemoed van de Ronsers opkikkeren. Daarna ging het verder langs de watermolen op de Geul, up-and-down, via weiden en bossen, richting Mechelen-in-de-mist. Ook daar was een stemmige kroeg bereid om ons te ontvangen. Ondanks alle nevel en mist keerden we met een helder hoofd en een warm hart huiswaarts. Het was een prachtige herfsttocht in een verrassend landschap.

Dagstaptochten Bouillon

1-4 Nov 18

Annemie De Bruycker, Brugge

Luk van Beneden, Heverlee

13 Okt 18De Ronsers rondden de lus van Linkebeek daags voor de gemeenteraadsverkiezingen. Bijna ¾ van de tocht liep langs onverharde paden. En verder was het volop genieten van de warmste dertiende oktober ooit.

Gerard Druwé, Oostduinkerke

15-16 Sept 18Mooie tochten langs de Semois met prachtige vergezichten op de Semois en de omgeving van Herbeumont. Verblijf in een leuke gîte te Chiny. Voor het en na het avondeten in Florenville hebben we nog kunnen genieten van een koude douche, een wijntje of iets anders.

Jan Fabri, Kontich

23 Aug 18Slappe fietstocht van Moeskroen naar Gruson en terug. Met acht Ronsers fietsten we een gevarieerd parkoers met veel mooie landschappen. Zonder problemen geraakten we door de Hel van het Noorden, het was gelukkig droog weer.

Karel Huyghebart, Roeselare

15-19 Aug 18Vijf dagen fietsen in de streek rond Neede en het Hof van Moeder Aarde waar vele akkers,weilanden, heide, bossen, historische erven en kastelen elkaar afwisselen, waar evenwel maar één oudste dikste eik staat en één boomhut-eik, waar rustpunten fietsers voorzien van koffie, frisdrank of ijs, alles te nemen en te betalen in zelfbediening. Dit alles in Achterhoek, een oase van rust ruimte en stilte in de natuur...

Hilde Mertens, Antwerpen

14-23 Aug 18Een fietsvakantie in de departementen Aveyron, Tarn en Tarn et Garonne, een minder gekende streek, maar daarom niet minder mooi. Wisselende landschappen, mooie natuur, enkele prachtige oude dorpjes, prachtig weer (soms te mooi 's namiddags), een fijne Ronsergroep, een geslaagde fietsvakantie dus.

Jef Geelen, Wemmel

4-5 Aug 18In Geraardsbergen vierden de Ronsers Frans Vandeginstes opstap op tram 8. De barbecue smaakte en Frans genoot van de oede en minder oede volgelingen! De toekomst is verzekerd.